Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Βήμα Γονέων: Ψυχικές Επιδράσεις από τη Χρήση των Κοινωνικών Δικτύων

1. Ειδικοί του Πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ και του Πανεπιστημίου Κολούμπια παρακολούθησαν χίλιους χρήστες του Facebook. Διαπίστωσαν ότι μόλις πέντε λεπτά ενασχόλησης με το Facebook είναι αρκετά για να επιδράσουν ψυχικά στον χρήστη. Σύμφωνα με τους ερευνητές αρκούν πέντε λεπτά παραμονής στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο για να εκτοξευθούν ο εγωισμός αλλά και το επίπεδο αυθορμητισμού ενός χρήστη.

Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται ευρήματα σύμφωνα με τα οποία η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του ελέγχου ενός ατόμου. Σύμφωνα με τους ερευνητές βασική αιτία για την τόσο γρήγορη και δραστική επίδραση των κοινωνικών δικτύων στον ψυχισμό ενός χρήστη είναι το γεγονός ότι η επικοινωνία είναι απρόσωπη. Οπως υποστηρίζουν, όταν επικοινωνούν δύο άτομα πρόσωπο με πρόσωπο υπάρχουν διάφοροι κοινωνικοί και άλλοι κανόνες οι οποίοι εμποδίζουν συνήθως την άμεση και έντονη αλλαγή της ψυχικής τους κατάστασης. 

Οταν όμως η επικοινωνία είναι απρόσωπη και γίνεται ηλεκτρονικά όλοι αυτοί κανόνες «αδυνατίζουν» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ερευνητές. Οι χρήστες τείνουν στο να παρουσιάζουν μόνο τα θετικά σημεία του εαυτού τους με τον βαθμό θετικότητας να αυξάνεται από τα υποστηρικτικά μηνύματα και γενικά την αποδοχή των άλλων χρηστών με τους οποίους επικοινωνούνί. Ετσι αυξάνεται η αυτοεκτίμηση του χρήστη σε βαθμό τέτοιο ώστε να μειώνονται πολύ οι προσωπικές του άμυνες και να χάνει τον έλεγχο αναπτύσσοντας επικίνδυνες για τον ίδιο και τους άλλους συμπεριφορές.



2. Επίσης σύμφωνα με πανεπιστημιακές έρευνες στη Γερμανία, η ενασχόληση με το facebook μας κάνει δυστυχισμένους και προκαλεί κοινωνική απομόνωση αλλά και συναισθήματα ζήλιας,
Τουλάχιστον το 33% των χρηστών της δημοφιλούς ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης αισθάνεται «περισσότερο απαισιόδοξο για τη ζωή του» μετά την πλοήγησή του σε φωτογραφίες, ενημερώσεις κατάστασης και σχόλια που υπάρχουν στο προφίλ των διαδικτυακών φίλων, σύμφωνα με τα στοιχεία που αξιολόγησαν οι επιστήμονες.

Ο λόγος, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ότι η θετική εικόνα που προβάλλουν οι περισσότεροι χρήστες στο facebook για τον εαυτό τους έχει ως αποτέλεσμα να νιώθουν μειονεκτικά όσοι δεν έχουν να επιδείξουν αντίστοιχες κοινωνικές… επιδόσεις.


Επιμέλεια: Π. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ