Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014

Επιστολή - Κατάστασης Σχολείου



Η επιστολή που ακολουθεί έχει ήδη αποσταλεί ταχυδρομικά στους αποδέκτες της.



Προς: Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας
Υπόψη: κου Πάρι Βεντήρη, Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης  Β’ Αθήνας &
κου Ιωάννη Ζιάραγκα, Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας
Προς: Δήμαρχο Βριλησσίων, κο Ξενοφώντα Μανιατογιάννη
Αντιδήμαρχο Παιδείας, κα Σοφία Χατζάρα
& ΔΕΠ Δήμου Βριλησσίων

Κυρίες/ Κύριοι,
Η παρούσα επιστολή έχει σκοπό να αποτυπώσει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο 3οΔημοτικό Σχολείο Βριλησσίων (ολοήμερο δημοτικό ΕΑΑΠ) σχετικά με το υπεράριθμο των μαθητών που φιλοξενεί, αλλά ο κύριος σκοπός της πλέον αποτελεί η προειδοποίηση όλων των αρμόδιων αρχών ενόψει της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Με την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς 2014-2015, για άλλη μία φορά «επιβλήθηκε» στο 3ο Δημοτικό Σχολείο να φιλοξενήσει τρία (3) τμήματα της Α’ δημοτικού. Αυτό επιτεύχθηκε μετατρέποντας σχεδόν το ήμισυ της αίθουσαςπολλαπλών χρήσεων/εκδηλώσεων σε αίθουσα διδασκαλίας. Σχετικά με τη νομιμότητα αυτού παρατίθεται ακριβώς παρακάτω σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.).

[ Εγκύκλιος Γ4/1392/21.12.98 ΥΠ.Ε.Π.Θ.«Αίθουσες πολλαπλής Χρήσης. Κλειστά Γυμναστήρια - Αίθουσες Γυμναστικής
Σχετικά με τη χρήση κλειστών γυμναστηρίων - αιθουσών γυμναστικής – αιθουσών πολλαπλής χρήσης, σας γνωρiζουμε τα εξής:
1. Οι παραπάνω χώροι χρησιμοποιούνται κυρίως για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Μπορούν να γίνονται και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις των σχολικών μονάδων καθώς και οι συνεδριάσεις των μαθητικών κοινοτήτων και των Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων εκτός ωρών διδασκαλίας, που πρέπει να έχουν συγκεκριμένη διάρκεια και αμέσως μετά το τέλος να αποκαθίσταται η αθλητική χρήση των χώρων αυτών.
2. Δεν επιτρέπεται η μετατροπή τους σε αίθουσες διδασκαλίας και δεν μεταβάλλεται η χρήση τους ακόμη και αν υπάρχει κλειστό γυμναστήριο.
3. Δεν επιτρέπεται μόνιμη εγκατάσταση αντικειμένων (σκηνή, εξέδρα, καρέκλες)
4. Στην καθημερινή καθαριότητα των χώρων της σχολικής μονάδας συμπεριλαμβάνονται και οι χώροι αυτοί, αφού υπολογιστούν με βάση την επιφάνεια τους σε αντίστοιχες αίθουσες.»]
Στην προσπάθειά μας να αναζητήσουμε λύση ώστε να μην υποχρεωθεί το σχολείο να δεχθεί και φέτος τρία τμήματα της Α’ Δημοτικού πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις - παραστάσεις τόσο με τη νέα δημοτική αρχή αλλά και με τη μορφή του κατεπείγοντος λίγες μέρες πριν τον αγιασμό στα σχολεία, με υπεύθυνους στα γραφεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βρεθήκαμε πρακτικά μπροστά σε ειλημμένες αποφάσεις, ενώ υπήρχε διαθέσιμη λύση.Πρέπει να τονιστεί ότι η μη εξεύρεση λύσης σε αυτό το αρχικό επίπεδο έχει ως μόνο αποτέλεσμα την επιφόρτιση του δημοτικού σχολείου με επιπλέον μαθητές για τη διάρκεια μίας εξαετίας που διαρκεί η φοίτηση στο δημοτικό σχολείο.

Αποτέλεσμα και αυτής της χρονιάς αλλά και των προηγούμενων είναι η τωρινή κατάσταση του 3ουΔημοτικού ΣχολείουΒριλησσίων, το οποίο φιλοξενεί σήμερα περίπου 380 παιδιά, ενώ η αρχική του δυναμικότητα επί του σχεδιασμού του αντιστοιχεί σε 270 παιδιά.Έχει πλέον μετατραπεί από 12-θέσιο (που είχε αρχικά σχεδιαστεί)σε 16-θέσιο δημοτικό σχολείο.

Η διαμορφωμένη αυτή νέα εικόνα του σχολείου έχει δραματικές συνέπειες τόσο για την ασφάλεια των παιδιών όσο και για τη λειτουργία του σχολείου.
  • Ο προαύλιος χώρος που είχε σχεδιαστεί για 270 παιδιά φιλοξενεί σήμερα περίπου 380 παιδιά κατά τη διάρκεια του διαλείμματοςαπό τα μαθήματα, ενός εξαιρετικά σημαντικού τμήματος της παιδαγωγικής διαδικασίας (αυθόρμητες δραστηριότητες).
  • Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σοβαρά ατυχήματα που οφείλονται στο υπεράριθμο των μαθητών που κυκλοφορούν την ώρα του διαλλείματος. Τα στοιχεία αυτών των ατυχημάτων είναι διαθέσιμα. Η στατιστική επιβεβαιώνει ότι όταν ένας τέτοιος αριθμός μαθητών κινείται σε ένα προαύλιο χώρο που έχει σχεδιαστεί για εκατό λιγότερα παιδιά, οι πιθανότητες ατυχημάτων θα αυξάνονται εκθετικά καθώς ο ελεύθερος χώρος που αντιστοιχεί σε κάθε μαθητή είναι εξαιρετικά μικρότερος.Κατά πόσο άραγε τηρούνται σε επίπεδο νομοθεσίας σημαντικά σταθερότυπα που σχετίζονται με την επάρκεια σε αύλειο χώρο αλλά και με την απαραίτητη επιφάνεια ανά χρήστη στο σχολείο μας;
  • Μελέτες δείχνουν ότι το μέγεθος του προσφερόμενου σχολικού χώρου (περιλαμβανομένου και του αύλειουχώρου) λειτουργεί αντιστρόφως ανάλογα με τον κίνδυνο σωματικών κακώσεων των παιδιών. Επίσης δείχνουν ότι η δραστηριότητα των παιδιών κατά τη διάρκεια του διαλείμματος είναι περισσότερο έντονη όσο μικρότερη είναι η διαθέσιμη έκταση των αύλειων χώρων γεγονός που καταδεικνύει τη σημασίατης έκτασης των αύλειων χώρων για την ασφάλεια των παιδιών πέραν των συνήθων πρακτικών που εφαρμόζονται ούτως ή άλλως στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ασφάλεια των παιδιών.Οι συνθήκες αυτές υποχρεώνουν το προσωπικό του σχολείου να υιοθετείτακτικές περιορισμού της κινητικότητας των παιδιών και των έντονων δραστηριοτήτων τους προς αποφυγή των ατυχημάτων. Ωστόσο σε αυτές τις συνθήκες, οι τακτικές περιορισμού της κινητικότητας των παιδιών δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερο συνωστισμό που δεν επιτρέπει στους μαθητές να εκτελέσουν ελεύθερα τις δραστηριότητες που επιθυμούν κατά τα διαλείμματα, και τους οδηγούν μαθητές σε ένα στατικό τρόπο ζωής μεδυσμενείς επιπτώσεις για την υγεία τους.
  • Ο υπόλοιπος διαθέσιμοςεσωτερικός χώρος του σχολείου καλείται να φιλοξενήσει όλους αυτούς τους μαθητές σε περίπτωση κακοκαιρίας.
  • Η έξοδος των μαθητών με τη λήξη του ωραρίου λειτουργίας είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, λόγω του μεγάλου όγκου των μαθητών που πρέπει να αποχωρήσουν από το σχολείο ταυτόχρονα.
  • Η αίθουσα εκδηλώσεων/πολλαπλών χρήσεων δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί πλέον, όταν η μισή έχει μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας, καθιστώντας και την υπόλοιπη μισή μη χρηστική. Δεν είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί από οποιοσδήποτε δάσκαλο σε ώρα διδασκαλίας για κάποια προβολή, πρόβα, κλπ.. Πρέπει να αναφερθεί ότι ταυτόχρονα αποτελεί και την αίθουσα σίτισης του ολοήμερου τμήματος του σχολείου.
  • Η κτιριακή υποδομή είναι ικανή να ανταπεξέλθει σε τέτοιο αριθμό μαθητών σε σχέση με αυτόν που είχε προβλεφθεί με το σχεδιασμό της; Μεγάλο ερώτημα που θέτει ζητήματα ασφάλειας και επικινδυνότητας.
  • Ο σχολικός εκφοβισμός που βιώνουν οι μαθητές έχει αναπτυχθεί σημαντικά και ειδικά σε ένα τόσο ασφυκτικό περιβάλλον λειτουργίας τους.
  • Ο συνωστισμός εντείνει επίσηςτα θέματα υγιεινής και μεταδοτικότητας ιώσεων και νοσημάτων.
Η λειτουργία μιας τόσο μεγάλης σχολικής μονάδας, είτε αφορά την πρωινή ζώνη, είτε την ολοήμερη ζώνη λειτουργίας του σχολείου, συνεπάγεται τεράστιες ανάγκες για τις οποίες δυστυχώς δεν υπάρχει καμία πρόνοια για την κάλυψή τους.

Ενδεικτικά αναφέρονται:
  • Η απαίτηση μεγάλου αριθμού διδασκόντων (δασκάλων και δασκάλων ειδικοτήτων), οι οποίοι τοποθετούνται πολύ αργά σε σχέση με την έναρξη του σχολείου, ενώ οι  περιορισμένες διαθέσιμες ώρες αυτών μπορεί να οδηγεί στην απαίτηση επιπλέον διδασκόντων προκειμένου να καλυφθεί το πρόγραμμα διδασκαλίας όλων των τμημάτων και τάξεων του.
  • Ο αριθμός των εφημερευόντων δασκάλων σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών πρέπει να είναι μεγάλος ώστε να μπορεί να προλαμβάνει επικίνδυνα περιστατικά.
  • Η καθημερινή λειτουργία του σχολείου δυσχεραίνει σημαντικά διότι η κάλυψη απουσιών ή/και μακροχρόνιων αδειών εκπαιδευτικών είναι αδύνατο να αναπληρωθεί άμεσα και ειδικά σε καθημερινή βάση σε μία τόσο μεγάλη σχολική μονάδα με μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών.
  • Αυξημένες ανάγκες και σε επιμέρους θέματααλλά πολύ σημαντικά θέματα, όπως είναι η παράλληλη στήριξη, η αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών, ο σχολικός εκφοβισμός, κλπ.).
Στο πλαίσιο των συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν ήδη από την αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνει μία ανασκόπηση των συζητήσεων αλλά και των δεσμεύσεων που εδόθησαν από τους εμπλεκόμενους φορείς για το θέμα του υπεράριθμου του 3ου Δημοτικού Σχολείου Βριλησσίων.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τη νέα δημοτική αρχή:
  • Διαπιστώθηκε το πρόβλημα στην αρχή της σχολικής χρονιάς με το τρίτο τμήμα της Α’ Δημοτικού,αλλά και ο μικρός χρόνος που ήταν πλέον διαθέσιμος για αντίδραση.
  • Διατυπώθηκε το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει με το συγκεκριμένο σχολείο, τόσο από τη ίδια τη διεύθυνση του δημοτικού,όσο και από τη διεύθυνση του συστεγαζόμενου με αυτό νηπιαγωγείου.
  • Διατυπώθηκε η ανάγκη αλλά και η δέσμευση για την υλοποίηση μελέτης που θα διαμορφώνει δυναμικά τα διοικητικά όρια των σχολείων με σκοπό την αποφόρτιση των επιβαρυμένων σχολείων, αλλά και την ενδυνάμωση άλλων σχολείων της περιοχής που δεν προτιμούνται από τους γονείς. Παράδειγμα αποτελεί το 4ο δημοτικό σχολείο, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει χάσει οργανικές θέσεις, λόγω του χαμηλού αριθμού μαθητών σε αυτό.
‘Ετσι, στη συνάντηση που έγινε στα γραφεία της διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:
  • Βρεθήκαμε,πρακτικά,μπροστά σε ήδη ειλημμένες αποφάσεις σχετικά με το τρίτο τμήμα της Α’ δημοτικού
  • Διαπιστώθηκε από την πλευρά τους ότι το 3οΔημοτικό Σχολείο Βριλησσίων βρίσκεται στο «κόκκινο»,  όσον αφορά στο θέμα του υπεράριθμου των μαθητών.
  • Διαπιστώθηκε η ανάγκη αλλαγής των διοικητικών ορίων του σχολείου, αλλά και η άμεση βούληση να υιοθετηθούν σχετικές προτάσεις που θα προέλθουν από το Δήμο Βριλησσίων.
  • Διαπιστώθηκε επίσης το πρόβλημα που δημιουργείται σε άλλα σχολεία, όπως στην περίπτωση του 4ου Δημοτικού Σχολείου, επιβεβαιώνοντας ότι η τάση συγκέντρωσης μεγάλου αριθμού μαθητών σε ένα σχολείο μπορεί να οδηγήσει στο κλείσιμο άλλων σχολείων του Δήμου και τους μαθητές του να οδηγούνται σε όμορα σχολεία άλλου δήμου.
Κοινός τόπος και κοινό μέλημα όλων των εμπλεκομένων φορέων θα πρέπει να είναι η αποφόρτιση του 3ουΔημοτικού Σχολείου Βριλησσίων, η οποία θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα και να είναι σε εφαρμογή με την επόμενη σχολική χρονιά. Για το λόγο αυτό απαιτούμε:
  • Την υλοποίηση της μελέτης ορθολογικής και δυναμικής αλλαγής των ορίων των δημοτικών σχολείων του Δήμου Βριλησσίων.
  • Την άμεση εφαρμογή του με την επόμενη σχολική χρονιά
  • Καλούνται οι υπεύθυνοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να συνεργαστούν εποικοδομητικά και άμεσα προκειμένου να υλοποιηθεί και να εφαρμοστεί η μελέτη αυτή, και στο εντωμεταξύ να προνοήσουν αλλά και να αντιμετωπίσουν άμεσα τις ανάγκες μιας τόσοεπιβαρυμένης σχολικής μονάδας.
  • Καλούνται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, Διεύθυνση και Σύλλογος Διδασκόντων 3ου Δημοτικού Σχολείου Βριλησσίων, Δήμος Βριλησσίων και Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να συνηγορήσουν και να πράξουν τα δέοντα προκειμένου να δώσουμε στα παιδιά μας ένα σχολικό περιβάλλον που να τους αξίζει.
  • Καλούνται τέλος όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να συμπράττουν για την τήρηση της προβλεπόμενης χωροταξικής κατανομής του μαθητικού δυναμικού χωρίς να δέχονται παρεμβάσεις διαφόρων παραγόντων στη λογική των εξυπηρετήσεων.
Παρακαλούμε επίσης για τη γραπτή απάντηση τόσο από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και από το Δήμο Βριλησσίων σχετικά με τις ενέργειες που θα αναλάβουν και το σχετικό χρονοδιάγραμμα ώστε να τηρηθούν όλα τα παραπάνω.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι Γονείς και Κηδεμόνες των μαθητών του σχολείου θα είναι παρόντες και θα προσπαθήσουν ώστε να μην βρεθούν για άλλη χρονιά στο ίδιο έργο θεατές και τα παιδιά τους «στοιβαγμένα» σε ένα σχολείο.

Με εκτίμηση,
Το απερχόμενο Διοικητικό Συμβούλιοτου Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του
3ουΔημοτικού Σχολείου Βριλησσίων